Monday 4 July 2016

Vintage Italië

Onze 'grote vakantie' zit er al weer op. Da's eigenlijk wel een nadeel van 'buiten het seizoen' op vakantie gaan. Maar we deden het toch, één keertje nog voor de oudste leerplichtig werd. Om de grote massa en de hoge prijzen te vermijden gingen wij in mei al drie weken naar Italië.
Italië is echt mijn favoriete vakantieland, ik hou van het eten, de ijsjes, de taal, de mooie oude plaatsjes, alles eigenlijk. We deden iets wat we niet zo vaak doen, we gingen namelijk voor de tweede keer naar dezelfde plek aan de Toscaanse kust. Twee jaar geleden hadden we daar een top-vakantie, dus er was geen enkele reden om daar niet nog een keer naartoe te gaan. Maar ik ben niet zo goed in twee-keer-hetzelfde. Dus plakten we er ook nog een weekje Montepulciano aan vast, waar ik mooie Instagram-foto's van had gezien, vol mooie oude straatjes, met de was uit de ramen, bakken geraniums en scootertjes op de stoep.
En inderdaad was het er prachtig en heerlijk en lekker en nog zo veel meer. Alleen niet zo warm helaas. Gek genoeg had ik er al snel genoeg van om al die mooie oude straatjes en kerkjes op de foto te zetten. En dat terwijl ik van plan was veel te fotograferen, want vlak voor de vakantie ruilde ik mijn Canon DSLR in voor een Fuji XT-10 systeemcamera die ik graag wilde uitproberen. Even dacht ik dat twee-keer-hetzelfde inderdaad niet zo'n goed idee was.
Totdat ik me realiseerde dat ik opeens een ánder Italië zag. Ik noem het maar Vintage Italië, en dan bedoel ik niet renaissance maar het Italie van de jaren 50 en 60. Misschien beeldde ik het me maar in, maar ik dacht daar toch echt een glimp van op te vangen. Ik zag het in hotels met kuuroorden bij de warmwaterbronnen in de buurt van Montepulciano, met hun naam in vintage neon letters op het dak. In het cafeetje bij de pont van Castiglione del Lago Trassimeno, het wegrestaurantje waar we lunchten, de rommelmarkt in Lucca, de hotels langs het strand van Castagneto, ja zelfs in het museumcafé van het Aquarium in Livorno. Allemaal hadden ze een fijne retro vibe. Pastel met geel en -af en toe- een strak blauwe lucht, genoeg inspiratie om heel veel te fotograferen. Met liefde ga ik nog heel wat keren naar Toscane, voor de ijsjes, en om steeds een ander Italië te zien.



No comments: